Skoleforandring: Hvordan?


How_To_Come_Up_With_Great_Ideas_Ewan_McIntosh_mediumBogen: How To Come Up With Great Ideas and Actually Make Them Happen: A pragmatic strategy handbook for education leaders, innovators and troublemakers, af Ewan McIntosh

Der sker mange forandringer i danske skoler, og så kunne denne bog måske hjælpe. Ewan McIntosh er en pædagogisk konsulent, som arbejder verden rundt (inklusiv Danmark, Sverige og Norge), og hjælper uddannelsesinstitutioner med at bruge og indføre en design tilgang både til at løse problemer og som en undervisningsfremgangsmåde.

Jeg vil beskrive McIntoshs bog som den kulmination af nogle bøger, som jeg har læst i løbet af året:

Det passer også meget fint ind med mine erfaringer som coach, af amerikanske skoleteams i deres forsøg på at forbedre deres praksis ved at bruge Action Research i løbet af de seneste par år.

McIntosh har en særlig synsvinkel, idet han er en uddannet og erfaren sproglærer, men han har også arbejdet i iværksætterverden som evaluator af ideer, som skulle finansieres af Channel 4, en stor TV kanal i Storbritannien. Det viste ham, at hele uddannelsens verden kunne få gavn af at implementere den designtænkning som prægede de bedste ideer, som blev præsenteret til ham. Han er selvfølgelig ikke alene i denne tankegang, men hans erhvervserfaring skinner igennem denne bog, hvor han hele tiden referer til eksempler både fra erhvervsverden, og uddannelses verden. Det betyder at hans forslag er ankret i den virkelig verden på mange flere måder end bare at opfordre til at give autentiske opgaver til eleverne.

Bogen er en håndbog, hvor hvert trin er beskrevet. Man ser trin for trin den proces man skal igennem for at opnå ændringer i skoler. Det kunne være fra integration af iPads, til mere selvstændig læring eller mere engageret elever. Altså ændringer i fag, undervisning, struktur eller teknologi.

Processen består af tre stor trin som McIntosh kalder for horisonter. Det gælder om

  • Første horisont: finde frem til de vigtigste ting som bør forbedres
  • Tredje horisont: bygger sin vision om hvordan den bedste løsning ser ud
  • Anden horisont: arbejder på hvordan man kommer fra trin 1 til trin 3

Det lyder enkelt, selv lidt barnlig, men hvordan var den sidste gang din institution arbejdede som en helhed på den måde? Det er nok den tredje horisont som mangler flest af ganger. McIntosh giver mange ideer om præcist hvordan man kan arbejde igennem de tre horisonter. Bogen er meget brugbart og jordnært og kan fås i en trykt eller digital udgave. Det passer perfekt med tidens ånd (og den nye danske folkeskolelovgivning), at vi skal oplære os sammen og ager som en flok, frem for at enkelte ildsjæle prøver at lave det hele selv.

Det du kan nu:

  1. Køb bogen!
  2. Hør hvad andre synes om bogen og hvordan Ewan svarer her under en tidligere online møde: http://youtu.be/P9nGZzKb_4s
  3. November 18: Snak selv om bogen med Ewan (desværre midt om natten) http://connectededucatormonth2014.sched.org/event/068ff97a54d45adc3959ff1d14f9b2b1?iframe=yes&w=&sidebar=yes&bg=no
  4. Laver en projekt ud af planlægnings proces (Erasmus+ med tidsfrist midt i februar 2015 – jeg kan hjælpe med ansøgning)